fbpx

Kuinka parantaisimme lajia?

Osallistujamäärä Suomessa järjestettäviin ratamoottoripyöräilyn kilpailuihin on huolestuttavasti laskenut viime vuosina. Toteutimme kesä- ja heinäkuun aikana kattavan kyselyn, jonka tarkoitus oli kartoittaa ongelmakohtia niin kisaajien kuin yleisönkin näkökulmasta.

Kysymyksiin vastanneista 79% on joko aktiivisesti kilpaa ajava, tai mukana aktiivisesti kilpailutoiminnan taustajoukoissa.

Vastauksia kyselyyn tuli kaikkiaan 181 kappaletta. Eniten ääniä saanut vaihtoehto on korostettu alla näkyvissä vastauksissa.

Löydät kyselyn tulokset alta (klikkaa kysymyksen otsikkoa nähdäksesi vastaukset).

Yksi kulurakenteen osa on pakollinen osallistumismaksu kilpailuihin. Paljonko olisit valmis maksamaan osallistumismaksua per kilpailuviikonloppu?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Riippuu mitä rahalla saa, mutta 200-250€ luokassa"
  • "150-200. Esim Kemoran 200 e oli ok, mutta jos ajomäärä kasvaisi niin hiukan enemmänkin vois olla siedettävä. Riippuu myös paljon viikonlopun kokonaiskuluista"
  • "Junnuilla se 100€ mikä oli tähän kauteen asti (150€ jos pe mukana)"
  • "Maksu = kuskeja lisää = kisan järj. kulut alas"
Toinen pakollinen kulu on Suomen Moottoriliitolle suoritettava lisenssimaksu. Kuinka paljon olisit valmis maksamaan kertalisenssistä?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Lisenssi ja vakuutus on kaksi eri asiaa. Lisenssi on maksu liitolle(voisi olla vaikka 60e/kerta). Tuplavakuuttaminen on huijaus ja tämä liikennevakuutusasia tulisi selvittää tyhjentävästi asiakkaille (kuskit)."
  • "Ei kertalisenssejä"
  • "Liikennevakuutus pois. Kilpa lisenssi ja tapaturmavakuutus lompsan mukaan. Kaskot veks."
Kilpailuihin tarvitaan myös usein paljon talkoolaisia erilaisiin toimitsijarooleihin. Toisitko mukanasi yhden talkoolaisen, jos saisit sillä tuntuvan alennuksen kilpailumaksuista?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Tilannekohtainen, ei voi lukita mitään tiettyä vastausta"
  • "Yrittäisin löytää talkoolaisen jos alennus kisamaksuun olisi 50€ tai yli."
  • "Talkoolaisen toisin jokatapauksessa mahdollisuuksien mukaan, mutta alennus kannustaisi tuomaan koska sillä kattaisi talkoolaisen majoituksia ja ruokakuluja"
  • "Alennusta vastaan yrittäisin saada talkoolaisen remmiin."
  • "Kyllähän se talkoolainenkin täytyy ruokkia ja muu ylläpito tarjota, kattaako kisamaksun alennus niitä kuluja sitten? Mutta mahdollisuuksien mukaan kyllä."
  • "Tätä varten yhdistykset jörjestövöt kisoja, ja sitä tuetaan maksuilla, jotka ikävän usein tähtäävät voiton tuottamiseen, ei kustannusten kattamiseen"
  • "Ajoharjoitus päiviä talkoolaisille ym."
Mieluisin rakenne kilpailuviikonlopulle olisi?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Mieluummin pelkästään viikonloppuna, ettei tarvitse ottaa töistä vapaata. Samalla kuitenin ajoa pitäisi saada tarpeeksi. Käytännössä siis autot pitäisi olla pois samalta viikonlopulta että rata-aikaa riittäisi. Jos tämä ei mahdollista niin sitten viahtoehto yksi."
  • "Mielestäni rakenteen ei aina tarvitsisi olla sama. Järkevä määrä luokkia ja kaikille luokille riittävästi ajoaikaa"
  • "Pe-Su ja Pe-La yhtä hyviä vaihtoehtoja se"
  • "sama kuin nyt on"
  • "PE-SU: perjantaina vaipaita harjoituksia, lauantaina aika-ajot ja sunnuntaina warm-upit ja kisat."
  • "Pe la su kaikki kuuluu samaan hintaan."
  • "Eka vaihtoehto mutta rata- ja kisakierroksia lisää, ainakin sunnuntain kisaan."
  • "Ks. Ed. Tulaisuuksia tulisi järjestää kustannusperiaatteeöla enemmän, maksulliset sitten erikseen."
  • "Lauantai tiivis kisa aamulla vapaat harjoitukset sit aika-ajot ja iltapäivällä kaikki kisat"
  • "La & su, ei vapaita harjoituksia. La aika-ajot ja kisa 1. Su warm up ja kisa 2"
  • "Aikataulu uusiksi, aamusta ylös. La & su 2 lähtöä/ päivä ssp ja sb sekä jokkis."
Tällä kaudella kilpailuluokkia on 11 kappaletta, joista osa ajetaan yhdistettyinä lähtöinä (radalla on samaan aikaan pyöriä useammasta eri luokasta). Rastita mitkä luokat pitäisi ehdottomasti ajaa omina kilpailulähtöinään.

(yllä näkymätön vastaus on "Yhdistetty jokamiesluokka")

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Kaikki kuussatkut (jokkis ja stock) yhteen, kaikki tonnarit (jokkis ja superbike) yhteen. Junioriluokat yhteen."
  • "Nykyisillä kuljettajamäärillä lähdöt voisivat olla jopa iskutilavuuden mukaan, eli pikkujokkis, stock ja next gen samaan, ja iso jokkis ja sbk omaansa."
  • "Mielestäni yhdistely ei haitta a, jos nopeuserot eivät kasva liian suuriksi. Luokkien määrää kyllä pitäisi vähentää."
  • "Moto5/ohvale/minigp luokkajako on huono. Pitäis olla yksi luokka esim. Moto5 jossa ajaisi kaikki junnut, tällöin tulisi parempaa kilvanajoa joka myös kehittää junnuja eteenpäin"
  • "Porrastettu lähtö vähintään aina"
  • "Ei ole mielekästä katsojankaan kannalta katsoa lähtöä, joss on luokkia sekoitettu. Kannattaako näillä harrastajamäärillä yrittää tarjota jokaiselle oma luokka, vai olisiko viisaampaa karsia reilusti luokkia ja yrittää näin saada enemmän kuskeja samaan aikaan viivalle."
  • "Liikaa luokkia sm-viikonlopulle"
  • "SuperTwin/Twins Cup"
Millä radoilla kisoja pitäisi ajaa kauden aikana (voit valita useamman)

Vapaamuotoiset vastaukset (poistettu päällekäiset / samat vastaukset):

  • "Kaikki on hyviä :) Kemora tosin kaukana itselle"
  • "Porche ring, pärnu (sai useamman äänen)"
  • "Ahvenisto (sai useamman äänen)"
  • "Mukaan voisi myös ottaa Virosta yhden kisan"
  • "Räyskälä, imatra (sai useamman äänen)"
  • "Kymi pariin kertaan, ehkä myös alastaro"
  • "Motopark on ja ehkä kemorakin ovat katsojien kannalta vähän sivussa ja yleisöähän paikalle pitäisi saada."
Montako kilpailuviikonloppua yhdessä kaudessa olisi sopiva määrä?
Mitä mieltä olet nykyisistä teknisistä rajoituksista / säännöistä koskien pyöriä?

Vapaamuotoiset vastaukset (poistettu päällekäiset / samat vastaukset):

  • "Muuten hyvä, SM luokkien rengasrajoitusta tosin en ymmärrä. Toisaalta hyvä, että rengasrekka paikalla"
  • "Superbiken säännöt tulisi olla vapaammat. Tai sitten vaihtaa luokan nimi superstockiin"
  • "Jokamiesluokan sääntöjä voisi löysentää enemmän katupyöriä suosivammaksi."
  • "Rengas sääntö poistettava."
  • "Sinällään ihan ok säännöt, mutta jokkiksen jako uusiksi tehon eikö kuutiotilavuuden mukaan. Nykyinen sorsii vanhemmalla kalustolla ajavia."
  • "Sääntöjä joita ei osata/pystytä valvomaan on kyseenalaista pitää. Turvallisuuden, tasapuolisuuden ja kulurakenteen hallinnan tulisi olla sääntöjen ohjenuorana. Ei esim. Oman kersan euroopan kisojen säännöt."
  • "Jokamiesluokkaan tulisi olla vähemmän sääntöjä ja rajoituksia jotta kokeilemisen kynnys madaltuisi."
  • "Tämä on vaikea, koska kustannusten takia mahdollisimman vakio kalusto olisi hyvä. Jos taas tähyää kansainvälisille radoille, niin olisi hyvä saada jo kotimaan sarjoissa tuntumaa sopivasti modattuun pyörään. En tunne sääntöjä niin tarkkaan, että pystyisin tähän kovin hyvin vastaamaan, mutta joku kultainen keskitie ehkä olisi hyvä. Alustan muokkaaminen ilman muuta jees, mutta ehkä isommat moottoripuolen jutut olisi hyvä pitää pois kustannusten rajaamiseksi. No tosin softallahan nykyään mennään jo aika pitkälle kai..."
Mitä mieltä olet yhteen valmistajaan sidotun rengassäännön vaikutuksesta kuluihin?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Ei mitään järkeä rajoittaa. Hintaetua ei ole saavutettu tällä ratkaisulla."
  • "Ei omakohtaista kokemusta rengassäännöstä. Iso etu, että renkaat saa kisapaikalta. Osa kuljettajista jätti tämän kauden ajamatta michelinin renkaiden takia."
  • "Virallisissa luokissa varmaan lopulta hyvä kokonaisuutta miettien, kunhan hinnat ns. markkioiden mukaiset. Jokkiksessa oltava vapaa."
  • "Sopimus on hyvä, vähentää mekaanikkojen töitä paljon eikä tarvitse ostaa renkaita varastoon. Ehdoton kannatus"
  • "Ajatus on hyvä, rengasmalli ja tyyppi tuntuu vaan toiminnaltaan olevan sopimaton suomessa kilpailevalle porukalle."
  • "renkaat vapaiksi"
  • "En aja SM-luokka, niin en tiedä, mutta sinänsä hyvä, että kisapaikalta saa renkaita ja palvelua"
  • "Jokkiskuskina haaveena osallistua lisäksi johonkin SM-viikonloppuun, toinen lisäluokkana, mutta rengassääntö tekee siitä liian kalliin."
  • "En aja misukoilla, kisat saa jäädä"
  • "Pitää olla vapaa valita renkaat."
  • "Ajoin jokamiesluokkaa niin " pakko misukat" - sääntö ei koskettanut minua. Kokeilin kuitenkin muutan setin niitä ja ei ne ainakaan minulla kestäneet. Omalla kohdalle ne olisivat lisänneet merkittävästi rengaskuluja mikäli olisivat olleet pakolliset."
  • "Se on vain lisähankaluus kun omat autotallissa olevat eivät kelpaa."
  • "Entisenä harrastajana ja nykyisenä katsojana en ole enää niin hyvin kartalla. Ehkä ilman sopimusta ja rajatulla rengasmäärällä."
  • "Lista hyväksytyistä renkaista, kuskille vapaa valinta."
Mitä mieltä olet yhteen valmistajaan sidotun rengassäännön vaikutuksesta kilpailijamääriin?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Itse en tykkää Michelinillä ajaa"
  • "Ei koske omaa luokkaa"
  • "Jokkiksessa pitää sallia jatkossakin kaikki kumit"
  • "Kuullun perusteella on jääty pois. En ole kuullut, että olisi tullut ketään mukaan. En osaa sanoa."
  • "Suomalainenhan ei perinteisesti pidä pakottamisesta johonkin, vaikka asiassa olisi hyviäkin puolia."
  • "Vaikea sanoa muiden puolesta. Itse ajaisin yhden SBK-viikonlopun jos ois varaa misukoihin, keväällä ostetuilla dunlopeilla ei saa ajaa"
Löydätkö tiedon tulevista kilpailuista helposti?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Minä löydän koska olen ehkä liiankin aktiivinen Internetin käyttäjä."
  • "MotoSM.FI löytää"
  • "Kisaviikonloput on tiedossa mutta muuten tiedot kisaviikonlopun kulusta hähmäisiä"
  • "Päivämäärät löytyy helposti"
  • "Löytyy, kun tietää misä etsiä. Maalikolle varmasti hankala löytää."
  • "Kyllä, kun vaan tietää seurata oikeita kanavis"
  • "Löydän, mutta voisi olla paremmin löydettävissä, esim. katsojille"
  • "Kyllä, mutta kun seuraa lajia muutenkin, niin kisatiedot löytyvät helposti. Sunnuntaimotoristille tiedon löytäminen voi olla hankalaa"
  • "Löydän, mutta lajiin vihkiytymätön ei kyllä löydä."
  • "Kisaajat kyllä, mutta yleisö ei."
  • "Toki löysin kun seuraan lajia, FB:n kauta helposti. Jos en lajia seurais niin tuskin mistään sais tietoa."
  • "Entisenä harrastajana ja mielestäni suhteellisen hyvänä tiedonhakijana olen silti tuskaillut tämän kanssa. Kilpailuajankohdat löytää kyllä, mutta päiväkohtaisen ohjelman löytäminen on välillä ollut lähes mahdotonta. Tietenkin aikataulu voi elää, mutta tuskin koskaan aikaistuu, joten olisi kiva löytää aikataulu jos haluaa vaikka katsoa jotain tiettyä luokkaa."
Mistä kanavista löydät parhaiten / helpoiten tietoa kilpailuista (voit valita useamman vaihtoehdon)?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Jostain muualta"
  • "Ei ole selkeätä tiedotuskanava. Varsinkaan henkilölle ketä ei ole vihkiytynyt lajiin."
  • "Ratayhtiöiden varauskalentereista"
  • "Motosm täytyy mainita tässä erikseen."
  • "Sm sarjan omat nettisivut ja face"
  • "Racemonitor kisaviikonloppuina"
  • "Motti"
  • "Kaupunkien omista facebook/somekanavista, ilmoituksia kaupunkilehtiin, nykyisistä kisoista tiedotetaan liian vähän."
  • "Mainokset vaikka huoltoasemalla"
Ovatko kilpailujen aikataulut ja muut kilpailuihin liittyvät tiedot helposti löydettävissä?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Vaihtelevasti"
  • "Aikataulut usein myöhässä"
  • "Voisi julkaista aikaisemmin jos mahdollista"
  • "Nämä pitäis tehdä pakolliseksi julkaistaviksi ennen kauden alkua. Päivien pituus, luokkien ja lähtöjen määrä on selvillä, lyö vaan ne lukkoon keväällä"
  • "Eivät ainakaan muutama vuosi sitten olleet ja sen vuoksi jätin katsojana saapumatta paikalle muutaman kerran."
  • "Google"
Millainen pääsymaksu kilpailuihin olisi sopiva yleisölle?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Ei mielipidettä. Tärkeintä on saada katsojia, ja mikäli niitä ei muuten tule niin sitten ilman pääsymaksua"
  • "10e/pv 15e/vkl"
  • "10€ sisään ja 5€ lisää, jos haluaa varikolle."
  • "ilmainen tai ehkä 2 €. Kynnys mahdollisimman matalaksi. Ensin väkeä sisään, vasta sitten hintoja ylös."
  • "Kokonaan ilmainen. Myydään niille 3 euron vesipullo ja 2 euron kahvi"
  • "10 euroa päivä ja 15 euroa viikonloppu ja joku perhepaketti tai lapset ilmaiseksi olisi jees. Jotenkin ihmisiä pitäisi saada katsomoon ja kun ottaa huomioon nykyiset polttoainehinnat ja ratojen sijainnin, niin kuluja kyllä tulee muutenkin."
  • "20€ viikonloppu ja pääsy varikolle"
  • "10 eur ja alle 18 vuotiaat ilman."
Moottoriliiton säännöt määrittelevät, että tapahtumien kuvaamista varten tarvitaan etukäteen hyväksytty lupa. Edistääkö kuvauslupa ja sen mahdollinen hylkääminen mielestäsi tapahtumien näkyvyyttä ja lajista muodostuvaa mielikuvaa?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • "Periaatteessa esim. rata-alueelle kuvaamaan pääseminen tulisi turvallisuus syistö olla luvanvaraista. Pyöräkameroiden kieltäminen on vain perus lajiin pesiytynyttä vallankäyttöä ja perseilyä."
  • "Kaksipiippuinen juttu, vapaus tuo mukanaan vastuuta siitä mitä julkaisee."
  • "Ei todellakaan edistä, helvetin naurettava koko sääntö."
  • "Jotain näiden 2 vaihtoehdon välistä."
  • "Kaikenlainen kuva- ja videomateriaali on hyvä juttu, mutta tietenkin pyöriin pitää kamerat kiinnittää turvallisuus huomioiden ja varmistusten pitää olla kunnossa."
Vapaat terveiset kilpailunjärjestäjille, MotoSM.fi:lle tai Moottoriliiton lajiryhmälle:

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • Haist vittu.
  • Jokamiesluokka pitäisi olla nimensämukainen ja mukaan tuleminen pitäisi olla matalalla kynnyksellä ja edullista. Toki järjestäminen on haasteellista, koska jos ajoa tulee jokkiksessa saman verran SM luokissa niin miksi jokkis olisi halvempaa? Järjestelyn puolesta kulut kuitenkin samat molemmille
  • Voisiko edes tulosseurannan saada järjestettyä SM-osakilpailuihin maksutta eikä pelkästään lataamalla maksullisen sovelluksen puhelimeen? Missään uutisissa en ole nähnyt yhtäkään klippiä rata-ajoista tai tuloksista. Jos lajin näkyvyyttä halutaan lisätä niin tälle asialle pitää tehdä jotain.
  • Lajiryhmän nykyinen toiminta antaa vaikutelman, että he ajattelevat harrastajien ja kilpailijoiden olevan heitä (lajiryhmää) varten, jotta he pystyvät ylläpitämään omaa pientä ”hallintoaan”. Lajiryhmältä puuttuu halukkuus kehittää lajia ja sen ympärillä olevaa toimintaa ja ratkoa ongelmia. Mielestäni lajiryhmän olemassaolon edellytyksenä täytyy olla sen aito pyrkimys edistää lajia ja tukea harrastajia. Se ei toteudu tällä hetkellä. Tähän tarvitaan muutos ja toivottavasti se muutos tapahtuu ennen kilpailutoiminnan lopullista näivettymistä.
  • Enemmän livekuvaa kisoista ja tiedottamista/mainostamista ylipäätään. Taustatahot vois lopettaa keskenään kinaamisen ja mustasukkaisen omaan pussiin pelaamisen. Pelleily on liian läpinäkyvää pelkälle yleisölle jo ja se karsii katsojia.
  • Jokamiesluokka pitäisi olla matalan osallistumis kynnyksen luokka, nyt se ei ole sitä.
    Hinnoittelun kohtuulistamista toivotaan.
  • Keep up the good work.
  • Itse olen harrastanu lajia 20 vuotta. Nyt olen muutaman vuoden ollut kilpailematta ja täytyy todeta tietojen ja tulosken löytäminen vaatii etsivän kykyjä. On srra, lajiryhmä, kuskien ryhmiä, sm sarjan sivuja.....jne. eikä niissä välttämättä missään ole infoa esim. Aikatauluista, tuloksista. Kaikki sm sarjaan liittyvä tieto yhden! siis yhden sivun alle. Ei kukaan toimittaja ala kaivaa infoa kisoista nykyisellä systeemillä. Jos entisillä lajiaktiiveillakin on todellisia vaikeuksia pysyä kärryillä mistä voisi tiedon löytää tai onko sitä edes...

    Myös luokkia pitäisi ajatella katsojan silmin. Next generation...siinä on yksi kilpailija... tehdään samantien kaikille kuskeille oma luokka niin kaikki saa palkinnon ja voi hehkuttaa lehtiin menestystään :D
  • Kisaamista harkitsevana kuljettajana olisi kiva tietää mitä lisenssi kattaa. Mitä tapahtuu jos joku kolaa minut kisassa nurin? Kuka korvaa jos minun päälle ajetaan? Kaikki tieto mikä helpottaa aloittamis päätöstä tulisi olla helposti saatavilla. Myös kustannusten pitäisi olla entry level jokkiksessa sellaiset, että kynnys osallistua olisi mahdollisimman matala
  • Aikataulut ilmoitettava ajoissa.
    Kisapaikkakunnan sekä naapurikuntien facebook puskaradioissa ilmoitettava ajoista jotta saa katsojia.
  • Onko sunnuntain warm-upin korvaamista sprinttikisalla harkittu?

    Yleisön kannalta koko sunnuntai aamupäivä on vähän puhaltelua kun radalla pyörii kourallinen kuskeja selkä suorana ilman tavoitteita. Jos ajettaisiin WUPin sijaan esimerkiksi (vähän tietty radasta riippuen) 4 kierroksen kisat puolikkailla pisteillä niin nähtävää olisi koko päiväksi. Tietty ihan lyhyessä kisassa on riskinsä. Jos huonoa lähtöä koitetaan korjata neljässä kierroksessa niin romun riski on jonkunmoinen ja korjausaika ennen iltapäivän kisaa on lyhyt mutta riskienhallinta lienee jossain osassa lajia muutenkin.

    Tämä siis katsojanäkökulmaa - kuskeille voi nykyinen olla mukavampi mutta perheellisenä kävisin mieluummin aamupäivällä vahtaamassa kisoja ja olisin iltapäivällä kotimatkalla valmistautumassa seuraavan viikon selkkauksiin.
  • Circuit racing nimi pois, eihän kukaan tiedä mistä edes on kyse. Lajin nimi on Road racing
  • Lopetetaan puolin ja toisin huutelu. En ymmärrä miten yksittäinen seura on vastuussa kilpailun taloudelliseata puolesta. Lajiryhmän/liiton pitäisi pyörittää sarjaa eikä erillisten kerhojen...kilpailuja on peruttu vähäisen osallistujamäärän takia, ei näin voi olla. Ei muitakaan pieniä tapahtumia kilpailijoidan määrän mukaan. Jos tuote olisi hyvä niin varmaan sitä lähtisi yleisökin katsomaan, nyt joissain luokissa ajaa 5 pyörää entisen 20 sijaan esim suberbike. Numeroiden väri, määrä ja näkyvys on tärkeitä mutta ei sellaisiin saisi takertua. Ongelmat on muualla
  • Ilmottautumis ja lisenssimaksuja pitäisi saada laskettua -> todnäk enemmän kuskeja viivalla ja rahallinen summa pysyy samana. Jos ei tarpeeksi ilmottautuneita että kulut saadaan katettua niin perutaan kilpailu
  • SML ja kerhot tekevät hyvää työtä lajin eteen,some paskan levittäminen pitäs kieltää.
  • Kilpailemisen hinta on kasvanut liian isoksi. Lisäksi jokamiesluokassa alkaa olemaan aika iso tasoero kärjen ja hitaimpien kuskien välillä. Kannattaisi pohtia onko edellytyksiä jakaa luokkaa superbike b ja samalla tehdä jokamiesluokasta oikeasta matalan kynnyksen kilpailuluokka.
  • Jokkiksen kynnystä uusille alemmaksi, vaikka omalla uudella luokalla "uudet/alle 10 kilpailua kisanneet" ja/tai alemmilla maksuilla uudille. Sisäänheittoluokka on saatava uusille helpoksi lähteä mukaan.
    Nimim. itse kisaamista harkitseva jota jokkiksen vauhti ja kustannukset hirvittää.
  • Madaltakaa kynnystä ratapäiväharrastajien kisaamiselle. Jokamiesluokka turhaan alistettu pelkästään sm-kisojen kirstun täyttöön. Hienoa että kisoja on yhdessä, mutta jokamiesluokan kisoja pitäisi pystyä pitämään matalalla kynnyksellä ja kustannuksilla myös kerhojen valvomana. Kaikki hyötyisivät millä tahansa tasolla kisaavien harrastajien määrän kasvusta. Jos ja kun kuskimäärät kasvaisi halvemman ratapäiväkisaamisen myötä, voisi jopa B luokka SM viikonloppuihin onnistua. Siihen ehdottomasti samat säännöt kuin jokkiksessa kalustolle. Tästä luokasta sitten taas nopeimmille porkkanaa nousta A luokkiin. En pakottaisi nousemaan A:n koska kisaaminen voi loppua siihen ettei kalusto sovi luokkiin, mutta kannustaisin silti esim kilpailumaksujen tuntuvilla alennuksilla yhdeksi kaudeksi.
    Ratapäiväharrastajista sm-luokat löytävät helpoiten lisää kuskeja. Nykyisistä junioriluokista nousevat eivät saa ruutuja täyteen moneen vuoteen. Tällainen olisi muutaman kauden jänteellä tehtävä juttu. Ekaksi liitolta tahtotila antaa kisaajien ja ratapäiväjärjestäjien itse kasvattaa harrastekisaamisen suosiota pitämällä kisoja silloin kun halutaan ajaa kilpaa, eikä silloin kun liitto ja sm-kisojen järjestäjät niin haluaa. Sen pisteitä ei riitä kaikille länkyttämisen voisi kyllä kaikki osapuolet lopettaa jo. Virheistä toivottavasti opittiin jotain.
    Myös huokea harrastelisenssi näihin kisoihin kasvattaisi kisaajien määrää. Vaikea nähdä superkalliin kaikki lajit-lisenssin tarvetta harrastekuskina, kun liikennevakuutus on pakollinen kisoissa.
  • Lajin kustannuksia pitäisi saada alemmas ja näkyvyyttä lisätä. Tämän kaikki varmasti tietääkin mutta töitä pitää tehdä enemmän tuloksien saamiseksi.
  • Mielestäni kisojen tiedotus ennakkoon ihan hyvää, tulee sähköpostilla kattavat tiedot. Kisaviikonloppuina tapahtuvat muutokset välillä kuitenkin hankalia tietää ja huhujen varassa eletään. Ehdotus: Whatsapp-ryhmä johon voisi ilmoittaa äkillisistä muutoksista.
  • Pyörien numeroista ei saa selvää. Pitää saada yleisesti tiedossa oleva liveseuranta
  • Loistava kysely, antanee melko hyvän kuvan ihmisten mielipiteistä!
  • Ratapäiviä järjestävien kerhojen ja moottoriliiton pitäisi puhaltaa yhteen hiileen, jotta lajin eteen tehtäisiin enemmän yhteistyötä isommalla porukalla. Vastakkain asettelu ei ole kenenkään.
  • Koitetaan puhaltaa yhteiseen hiileen ja pitää homma kivana kaikille!
  • Kisoja tulisi mainostaa enemmän paikallisesti. Esim. Motoparkin kisat on paikallisesti aivan "pimennossa" oleva sisäpiirin juttu. Muutama etukäteisilmoitus paikallislehdissä saattaisi tuoda enemmän vanhoja lippalakkiukkoja radan varteen. Lippuja ja makkaraa nekin ostavat kun vaan saadaan houkuteltua paikanpäälle.
  • Säännöt väljemmäksi että saadaan erilaista kalustoa viivalle. Tarkat cc ym rajoitukset harkittavaksi. Esim joku avoin luokka mihin saa mennä kaikenlaisella kalustolla matalalla kynnyksellä, sen sisällä cc rajat esim, kalusto huomioiden (esim mitä vanhoja kisapyöriä löytyy)
  • Luokkia liikaa ja ajoaikaa/ viikonloppu liian vähän. Tekniset säännöt niin vapaiksi kuin vain mahdollista. Homma yksinkertaiseksi. Ulkomaille tähyävät osaavat kyllä rakentaa pyöränsä kansainvälisten sääntöjen mukaan.
  • Ehdotus luokkajako:
    Avoin SM SS-SBK(karsinta ja kaksi lähtöä, kun riittävästi kuskeja)
    Yksi jokkisluokka

    Junnuluokkiin en osaa ottaa kantaa
  • Meillä on hyvä ja näyttävä laji, tuodaan sitä hyvässä hengessä esille ja pyritään puhaltamaan yhteen hiileen kilpailijamäärien lisäämiseksi ja siten kustannustason kurissa pitämiseksi. Yhteistyökumppanit/sponsorit sarjalle olisi hieno juttu, kuten vaikka briteissä tyylliin Bennet´s Supersport, vaikkakin sellaisten löytäminen toki voi olla vaikeaa. Sosiaalinen media on nykyään todella tärkeä alusta kaikelle markkinoinnille ja sen suomia mahdollisuuksia pitäisi hyödyntää ehkä nykyistä paremmin, myös jonkinlaisia kisakoosteita olisi hienoa nähdä joltain media-alustalta. Kyynel tulee silmään kun katsoo vanhoja Nelosen koosteita vuosituhannen vaihteesta, on ne sen verran hienoja.
  • Tuo aiemmin mainitsemani aikataulujen julkaiseminen. Lyödään ajoissa lukkoon luokat, lähtöjen, harkkojen ja kisakierrosten määrä. Kun keväällä suunnittelee muutamaa ajettavaa kisaa, olis hyvä tietää minne suuntaa milloinkin, vai lähteekö vaikka ratapäiville? Tai festareille. Tietysti esim olosuhteet saattavat pakottaa muuttamaan ohjelmaa mutta lähtökohtaisesti kaiken pitäisi olla selvillä. Keväällä aloituksen siiirtämistä, olis hyvä saada joku treenipäivä alle meille pohjoisen edustajillekin. Toki rahalla pääsee treenaan vaikka ulkomaille mutta... Sitten taas parhaaseen kesäaikaan on puolentoista kuukauden mittainen tauko! Mieluummin sitä kuitenkin kuivalla ajais vaikka sedekelikin on (lämpimällä) ihan mielenkiintoista.
  • Superbikeen takaisin a ja b luokat. Hintoja alemmas b:ssä niin tulis jokkiksesta kuskeja kokeilee b:tä ja sitä kautta joku nousis myös a:han.
  • Hei!
    Huomasin tämän kyselyn, ja toivon että näillä vastauksilla olisi edes jotain merkitystä. On surullista katsoa ratamoottoripyöräilyn nykytilaa. Jotain tarvitsisi tehdä. Se jokin on kasvuntekijä. Ratamoottoripyöräily tarvitsee Suomen Ellie Normannin.
    https://twitter.com...
    https://www.mark-making.com...
    https://www.youtube.com...
    https://www.youtube.com...

    Työni liittyy kasvustrategioihin ja brändin rakentamiseen. Olen jopa kouluttanut sponsorointia urheilijoille. Haluan että ratamoottoripyöräily ja sitä kautta kuskit pääsevät maailmalle.

    Ostin kyykkypyörän jokunen vuosi sitten. Koska haluan kehittyä siinä, aloin käymään erilaisia kursseja ja seuraamaan MotoGP:tä. En tykkää formuloista, koska ne ovat tylsiä (se Mersu-ukko voittaa aina). Laji vaikutti todella kiinnostavalta, ja eksyin sitten katselemaan suomalaista menoa. Silloin hymyni hyytyi. Esimerkiksi SMotonkin uusin päivitys on toukokuulta, ja nyt on juhannusviikonloppu. Vaikka olen aktiivinen somessa, en törmää juuri mihinkään suomalaiseen ratamoottoripyöräilyyn liittyvään. Näkyvyys, ja sitä kautta rakennettu tunnettuus on kriittistä kasvun kannalta: on perhanan vaikeaa ostaa sellaista minkä olemassaolosta ei tiedä.

    Sosiaalisen median kautta saatava näkyvyys on tänä päivänä huikeaa. Tarvitaan yksi palkattu ihminen tekemään sisältöä eri kanaviin. Mielellään kaksi, toinen kuvaa, toinen haastattelee/kirjoittaa. Mutta millä kulmassa? Nyt tullaan Ellie Normanniin. Elli keksi nerokkaan idean, jonka ympärille suosittua Netflixiä lähdettiin rakentamaan. Idea toi katsojia ja katsojat sponsoreiden rahat. Kyse ei ollut vauhdista, teknologiasta, eikä kilpailemisesta.
    And Formula 1 is set up to do just that, in a unique way. There are two dynamics to watch:
    — Tension between teammates
    — Tension between teams

    Lähtisin luomaan tuota. Hyvällä tavalla. Ei mollaten. Katsoisin kaikki F1 Netflix jaksot, ammentaisin siitä oppia. Hyvää sisältöä, siitä saa näkyvyyttä ja se näkyvyys tuo mukanaan rahaa. Mutta jonkun on _aloitettava_ se kierre. Kierteen aloittaja on liitto. Näkyvyyskierteen aloittaja ei voi olla joku yksittäinen kuski. Se olisi ihan kohtuuton vaatimus. Siinä punnitaan liiton kyky ajatella isosti ja ajatella kauas. Sitten seurat mukaan. Myös kuskeille sponsorointi/mediakoulutus. Osa siitä hyötyy, osa ei, mutta laji hyötyy aina. Kaikki tiivistyy yhtälöön: Näkyvyys = raha.
    Vaikka kisaa ei pääse katsomaan paikalle, niin hyvä stream on jo alkua. Ja HYVÄ selostajapari. Tykkään MotoGP:ssä kuunnella kun Niki Tuuli tai Mika Kallio selittää Markon sekaan teknisiä juttuja. Lähetystä on mukava kuunnella. Lähetys pitää aina tehdä ensikertalaiselle. Aina. Ja se lähetys pitää olla tarjolla joka paikassa.
    PS. Jos edes jotain saisi aikaiseksi, olisi se TYYLIKÄS mediaseinä palkintojen jaon takana. Ja kisasta, sekä voittajista TIEDOTE joka paikkaan. Seuraan Ampparit.fi uutispalvelua, enkä koskaan näe uutisia ratamoottoripyöräilyyn liittyen. Palkintopalli sinisen teollisuusseinän edessä on melko surullisen näköinen.
    Tämä kysely oli ehdottomasti oikea askel. Diagnoosilla Ellie Normankin aloitti.

    Erään menestyneen kipparin sanoin: jos kukaan ei suutu, niin mikään ei muutu.
  • Kaikki julkisuus on hyväksi liitolle.
    Vahingossa laji ei tule missään vastaan, yleisön paikalle löytymistä ajatellen.
  • Pitäisi saada oikeasti matalan entryn lokka, nykyisellään jokkis on korvannut aikaisemmat B luokat.
    Uusia kokeilijoita ei saada niin paljoa mukaan kuin voisi olla mahdollista. Ennusteeni on että kerhokisoja järjestävät yhdistykset tekee uuden nousun, osittain SM sarjan kustannuksella ellei yhteistyötä saada aikaiseksi.
  • Mahtava laji
  • Katsotaan vaihtoehtoja laajemmin eikä vain oman hyvä veli kerhon kesken. Jostain kertoo jos esim viroon on mielekkäämpää lähteä kotimaisen sarjan sijaan.
  • Tiedottamiseen pitää saada lisää selkeyttä. Nyt on ollut turhia väärinkäsityksiä ja viestinä in sirpaloirunut liian monelle kanavalle, osin epävirallisiinkin.
  • Yhteen hiileen puhaltamista pitäisi saada _todella_ paljon lisää. Ärsyttää suunnattomasti, että jos joidenkin ihmisten henkilökemiat ei osu kohdalleen niin se näkyy, ihan valtakunnallisesti, niinkin rajusti lajin parissa kun mitä se tällä hetkellä näkyy.
  • Kiitokset kaikille lajin parissa toimiville. Piirit ovat pienet, ja aika moni toimii ainakin osittain harrastuspohjalta ja rakkaudesta lajiin, joten voimaa talkoolaisillekin.
  • Voisin ajaa myös superbikeä jos rengas valinta olisi vapaa vaikkei vauhti sinne tahdo riitääkään kohta 60:tä ukolta.Oikea ja hauskin sarja mulle olis jokkis mutta viiden vuoden karenssin vuoksi taitaa mun kisat olla ajettu,ikävä kyllä.
  • Kustannuksia alas, lisää näkyvyyttä ja panostusta lajin muuttamiseksi ympäristönäkökulmista kestävämmäksi: "turhanpäiväisestä päristelystä" voisi saada trendikkäämpää, jos radoilla käytettäisi vihreää sähköä, tapahtumat olisivat hiilineutraaleja yms.
  • Jos kuljettajilla maksatetaan kisan järjestämiset, jossain vaiheessa ei ole yhtään kuljettajaa. Mainonnan puutteen takia ei ole yleisöä, mistä saisi lipputuloja.
  • Suomi on harrastajien maa ja maksukyky sen mukaan. Nykymenolla tää kuivuu kasaan. Jokkiskisoja = helppo osallistua. Lähtöjä paljon = kynnys osallistua laskee. Ja kisaviikonloput jotenki suoraviivaisemmaksi kulut alas.
  • Varikolla tai pitlinella olisi hyvä olla näytöt järjestäjän toimesta, jossa näkyy kierrosajat ja tilanne mekaanikkoja ja avustajia varten (kuten crossissa).
  • Mitä enemmän videoita ja striimausta, sen parempi. Varmaan 98% suomalaisista ei edes tiedä, ett tällainen harrastus Suomessa on edes mahdollista
  • Jos kuljettajia halutaan helpommin lajin pariin, pitää teoria- ja ajokokeet poistaa. Ennen oli vaan kirjallinen/suullinen "koe", missä piti osata eri lippujen merkitykset ja yleiset perussäännöt radalla. Nyt kilpailemisen aloittaminen on tehty liian vaikeaksi.
  • Enemmän kisaviikonloppuja, parempi tiedottaminen somessa kisaviikonlopuista kaupunkien omissa kaupunkilehdissä, kaupunkien omilla somekanavilla. SM-sarjassa kilpaillaan kuitenkin Suomen mestaruudesta, joten ehdottomasti pitäisi panostaa enemmän siihen, että saadaan yleisöä paikanpäälle. Nyt jäänyt enemmän kuva, että ”puuhastellaan vaan vähän jotain sinnepäin”. Yleisöä enemmän ja enemmän lipputuloja, joten kuskien ei tarvitse maksaa itse koko huvia ja saadaan enemmän harrastajia ja yleisölle taas enemmän jännitystä. Tarkoitus kuitenkin olisi, että kuskit ei maksaisi siitä, että me katsojat päästään katsomaan heitä vaan toisinpäin. Me katsojat maksamme siitä, että tulemme katsomaan kuskeja ja kisaamista.
  • Jos kysely antaa viitteitä halutusta suunnasta asioiden hoidossa, niin toivon, että tulevaisuuden teot ovat saman suuntaisia.
    Hieman välillä tuntuu, että tehdään silti niin kuin tykätään päättäjien kesken. Ei siis huomioida suuremman joukon mielipidettä.
  • SuperTwin ja Twins Cup-luokat ovat viime vuosina kasvattaneet suosiota maailmalla. Myös Yamaha R7 Cupia ajetaan monessa maassa. Mielestäni joku tällainen luokka tarvitaan ehdottomasti SM-sarjaan jotta osallistujamäärät saadaan nousuun. Ko.luokat sopii eteenpäin pyrkiville nuorille kuskeille sekä harrastelijoille ja tällaisille "entisille kisakuskeille" jotka haluavat palata lajin pariin kilpailemaan kustannustehokkaasti ja tasaväkisellä kalustolla.
Jos olet aiemmin ollut kisakuljettaja, miksi lopetit kisaamisen?

Vapaamuotoiset vastaukset:

  • Liikaa kilpailuluokkia, liikaa pieniä maksuja mm sarjamaksut joista tulee iso summa per vklp, yhden merkin rengas sääntö, yhdistyneet kilpailulähdöt
  • Liian tyyristä ajaa.
  • Aika ei riitä ja sit kautta mielenkiinto tällä hetkellä.
  • Kustannustaso on liian korkea satunnaiselle jokkiakuskille.
  • Kustannukset. Kymmenen vuotta ollaan nähty ongelmat lajissa ja niistä mainitaan mutta mikään ei muutu. Aina sanotaan että kun ennenkin on näin ollut.

    Kilpailun järjestämisestä on kyselty tietoa että mikä siinä maksaa? Miten on mahdollista että kukaan ei pysty julkaisemaan esim. Excel taulukkoa kaikista kuluista. Silloin ei kennellekkään jäisi epäselväkis mikä siinä hommassa maksaa. Yleensä vastaus on " ratavuokra, ambulanssi, ja muut kulut.."

    Miten on mahdollista että moottoriliitto johon maksetaan lisenssimaksuja ei saa edes sm sarjan tuloksia ja pisteitä julkaistua kohtuulisessa aikataulussa.

    On myös tullut tunne ettei kuskeja arvosteta lainkaa. Esim. Lajiryhmä keräsi kokoukseensa keskustelun aiheita. Tiedän että useat sm sarjan kuskit ehdottivat samaa asiaa kokoukseen keskusteltavaksi. Kokous pidettiin eikä aiheesta oltu edes keskusteltu koko kokouksessa.

    Oli taas keskitytty luokkaan jossa oli 5 kuljettajaa viivalla ja seen luokan kaasarin neuloihin....ei prkl.
  • Tällä hetkellä välivuosi menossa. Kokonaiskustannus Superbikessa on omalle lompakolle liian suuri varsinkin, kun korona vei ison osan sponsseista.
  • Perhe kasvoi
  • Välivuosi, koska rahat ei riittäneet kaikkiin kuluihin
  • Elämäntilanne, jos olisi toisin ajaisin suberbike luokkaa mutta en kaikkia kisoja kustannusten takia
  • vanhuus tuli
  • Hinta ja tyhjät gridit. Vauhti ei riitä kärkeen, niin tylsä ajaa tyhjää rataa ja odottaa ehtiikö nopeimmat kierroksella ohi vai ei. Ei ihan hinta/laatu kohtaa
  • Liian kalliit maksut
  • Liian kallista, lajiryhmän pelleily jokkispisteistä, tuntuu ettei kuunnella ja keskustelu leimataan heti lajin haitaksi
  • Aika ja budjetti ongelmien takia
  • En ole lopettanut mutta on se mielessä käynyt ja kustannukset ovat isossa roolissa lopettamisen harkitsemisessa.
  • Loukkaantumisen seurauksena pitkä ajotauko ja sen jälkeen vain höntsäillyt, kynnys korkealla osallistua kisoihin vaikka kalusto onkin tallessa
  • Ilmapiiri ja kustannukset kisaamisessa ovat rajoittava tekijä. Lisämausteena surkea liitto ja omiin muroihin kuseskelu ja hiekottaminen eri toimijoiden toimesta, vaikka se ei itseeni kohdistuisikaan.
  • Aika, eikä raha enää riittänyt panostamaan tarpeeksi, että olisi jatkossakin pystynyt pärjäämään.
  • Raha
  • Koska paitsi rahat loppuivat, niin nosto jokkiksesta superbikeen tarkoitti pakollista Michelinin käyttöä jota en aio tehdä.
    Ja tällä hetkellä kisaamisen kustannukset vetävät kuskimääriä niin alas ettei tyhjissä lähtöruudukoissa ole kivaa ajaa kilpaa.
  • Vei liikaa aikaa perheeltä kun lapset olivat vielä pieniä. Vei myös lasten harrastusrahat.
  • Kalusto tuhoontui, eikä ollut varaa ostaa enää uutta.
  • Tavoitteellinen ura oli ohi ja harrastuksena laji oli liian vaativa/kallis
  • Superbikessä kalusto ja kuljettaja vanhoja eikä rahkeet riitä päivitykseen. Eikä mitään mieltä koska töistä ei saa enää vapaata kilpailuihin. Pitkä aika odottaa SM:stä Jokkikseen kelpoisuutta. Koko kautta en missään nimessä aja, yksittäisiä kilpailuja.
  • Kiinnostus lopahtanut. Menee paljon aikaa matkohin, pakkaamiseen ja tavaroiden purkamiseen autosta. On muutakin tekemistä nykyään.
  • Kuskin ikä korkea, sekä nykyiset rengaskustanukset järjettömät. Samoin kun jälki-ilmon mahdollisuus kisa vkl perjantailta poistettiin, päätös lopettaa oli helppo. Harrastan ajamista muutoin kyllä yhä.
  • Kustannukset, ikä, muut ajavietteet
  • Tänä kesänä en ole ajanut koska Dunlopin / Bridgestonen renkaita ei saanut enään Saksasta aiemmin keväällä.
    Suomen kauppiailla Dunlopin hinta on niin korkealla etten halua/ voi maksaa erotusta.

    Viime kesänä Misukan hinta oli varikolla sama kuin mitä esim. Dunlop tuli maksamaan Saksasta hankittuna.
    Hinta oli siis ihan ok Micheliinillä mutta takarenkaana se repeytyi alta pois muutaman setin jälkeen.
    Ei siis ollut tiukkaan kisabudjettiin ollenkaan sopiva rengas.
  • kustannukset turhan suuret satunnaiselle kisaajalle.
  • Rahan ja ajan puutteeseen.
  • Money
  • Lajin harrastamisen lopettamisen taustalla oli laaja kokonaisuus.
  • Kilpaileminen vei liikaa aikaa ja rahaa muusta elämästä.
  • Lisenssin ostamista vaille kisakuski ja muutama vuosi tuli kilvettömällä harrastettua. Loukkaannuin radan ulkopuolella ja toipumisaika oli aika pitkä. Lisäksi vähän kypsyin pitkiin etäisyyksiin ja yksin reissaamiseen. Aikansa kutakin. Hauskaa kuitenkin oli.
  • Ajoin motocrossia kilpaa 80- luvulla, se loppui kun opiskelu alkoi. Nyt vanhempana asfaltilla ajo on kiinnostavampaa ja soveltuvampaa.
  • Loukkaantumisen vuoksi tuli kahden vuoden tauko ja nyt kunto ja kyyti piisais jokkiksen puoli välin tienoille ja ajaisin sitä mielelläni mutta karenssia pukkaa…
  • Liian kallista
  • Kilpailumaksujen ja muidenkin kustannusten nouseminen, ja vähintään yhtälailla ympäristötekijät ovat ohjanneet pois päin lajista.
  • En rr-kuskina mutta työelämä ja kilpaileminen on hankala yhdistää.=(
    Kiitoksia että kissa on pöydällä =)
  • Osasyynä kaikkien kustannusten nousu
  • Kustannussyistä, raha loppui kesken.
    Myös työ- ja lapsiperhekiireet vaikuttivat. Nyt olisi taas vähän paremmin aikaa harrastaa, rahaa ei ole yhtään enempää kuin ennenkään, mutta jos löytyy omalle kukkarolle sopiva luokka niin mielelläni taas osallistuisin kisoihin.

Puutteita, virheitä tai muita ideoita?

Otamme mielellämme vastaan kaikenlaisia parannusehdotuksia.
Lähetä viesti

Copyright © Interwebbi.com
Nakkikioski
Y-tunnus: 3133828-2 / FI31338282

chevron-downquestion-circle
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram